We, dat wil zeggen de boot en ik, zijn begonnen aan onze zeilreis 2025. Mo en de hond komen rond hemelvaartdag naar Göteborg. Zij kunnen meerijden met een vriendin en haar vriend. Voor Mo begint de zeilvakantie van zo'n 3 maanden dus in Göteborg, dit zou anders in dagtochten met de boot alleen al een maand kosten. Super comfi dus zo!
De bedoeling is dat we in Göteborg het Trollhattan kanaal opgaan en via tig sluizen tot ongeveer 90m boven zeeniveau omhoog gaan en daarna weer via het Götakanal, via nog meer sluisjes, terug naar zeeniveau, waarna we in de buurt van Stockholm weer in de Baltische zee komen.
Mooi plan, maar dan moet de boot nog wel even naar Göteborg... Ik had gezegd dat ik vanaf 10 mei klaar wil staan om te vertrekken richting Thyburøn zodra zich een weergat aandient en laat dat nu nét ook al op de 10e gebeuren, de boot was al volgestouwd, dus lijnen los en uitgezwaaid door Mo op pad.
De voorspelling was nagenoeg ideaal, met eerst een lekkere zuidooster bries, later wat draaiend bij het Horns Rev en dan het laatste stuk weer terug naar zuidoost. Verder alleen maar zon en (bijna) volle maan. Dit laten lopen zou zonde zijn, ik moet me die 2 week maar even vermaken in Denemarken en Zweden 😊
Ondanks dat ik, solo zeilend op zee, weinig buiten zit was het midden op de dag achter de buiskap wel uit te houden, maar daarna weer gauw naar binnen. De meeste tijd breng ik binnen door, beetje powernaps doen met een alarm op 30 minuten. Ik heb continue de radar aan, zie alle schepen met AIS en ik kan sturen met de afstandbediening dus (te lang) buiten zitten is niet nodig.
Het was zó helder en de maan stond zó gunstig dat het in de nacht nauwelijks donker werd. Onderstaand plaatje van de plotter laat zien hoe mooi 'de verlichting' op elkaar was afgestemd:
Na een het wegvallen van de wind bij het Hornsrev heb ik even een uurtje de motor bijgehad, daarna had ik even wind uit het noorden waarna hij weer terugdraaide naar het zuidoosten. Het begon in de laatste nacht zo hard te waaien (~16kn) dat m'n tijdplanning in de war liep en ik 'snachts om 3 uur voor Thyborøn zou aankomen, daarom maar 2 riffen gezet, waardoor de snelheid terugliep tot zo'n 5kn en we uiteindelijk om 06:00 de havenmond binnenliepen.
Bij het laatste windpark voor het strand van Thyborøn was het even puzzelen om tussen een stuk of 7 werkschepen (voor de aanleg van nóg een park), het windpark en het strand door te zeilen😅.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten