Waar zitten we

vrijdag 8 september 2023

Borkum-Vlieland

Donderdagmorgen 7 september om 05:00 zijn we (de boot en ik ;-) een half uurtje na hoogwater los gegaan van Borkum. De wind heeft niet over, maar in ieder geval zal er later op de dag boven de eilanden af en toe 10-12 knopen uit Zuid-zuid-oost staan. Nu is dat kruisend een schijnbare wind van 16 knopen, maar pal voor de wind heb je dan maar een knoopje of 4 over dek staan. Net als gisteren zou dit dus weer een lange dag 'vlinderen' worden.

Met een prachtige zonsopkomst zijn we voor de stroom aan de Westereems afgezeild en na de uiterton op een koers van 255 graden gegaan richting het Bornrif boven Ameland. Om 07:15 kreeg ik onverwacht bezoek, ik heb al vreemde vogels aan boord gehad maar nog nooit een vliegend zoogdier; een vleermuis ging aan stuurboord op mijn plekje zitten!

Nadat ik een foto had gemaakt en even naar binnen ben gegaan om deze bijzondere gebeurtenis in het logboek te zetten, ben ik na een poosje voorzichtig gaan kijken waar die vleermuis nu zat, voornemens om hem verder met rust te laten. De 'vogel' was echter al weer gevlogen, ik vrees dat ie het niet heeft overleefd...

Rond 08:30 kwam de volgende verrassing; Eddy, m'n broer, kwam nog even langs zeilen. Ik wist dat hij die nacht voor anker gelegen had op het wad, maar wist niet dat hij nog naar buiten zou komen. Na over-en-weer wat foto's gemaakt te hebben is hij weer naar Lauwersoog gezeild; mooi momentje!

Op de marifoon (VHF5 de vuurtoren van Schiermonnikoog) werd melding gemaakt van een gaslek bij de PEN21, een gele ton boven een knooppunt van gasleidingen, de ton moest op ruime afstand worden gepasseerd. Nu lag deze ton natuurlijk nagenoeg op mijn koerslijn, dus daar nog maar even met een bochtje omheen gezeild.

Verder verliep de dag zonder bijzondere gebeurtenissen. Aan het einde van de dag ben ik begonnen met het uitluisteren van 'de Brandaris' op VHF2, om de situatie rond Vlieland en Terschelling een beetje me te krijgen. Het bleek dat ze de tonnen in het Schuitengat (weer) aan het verleggen waren. Uiteindelijk om 19:00 de gronden boven het Stortemelk ingedraaid, met in eerste instantie de bedoeling om toch via het Schuitengat richting Terschelling te gaan omdat de haven van Vlieland bomvol lag. We hadden echter nog een dikke ebstroom tegen en zouden dan pas 2 uur na zonsondergang, met puntje laag bij het Schuitengat aankomen met net weer verlegde onverlichte tonnen... Dus toch maar naar Vlieland waar ik om 20:50, helemaal achterin de haven vast kon maken aan een 'dikke' motorkruiser.



Morgen rond 13:00 weer verder richting Oudeschild op Texel, een tochtje van 30 mijl met de vloed mee richting een ondiep stukje in 'de Omdraai' waar ik met hoogwater moet zijn en dan weer met de ebstroom naar Oudeschild.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten