Nadat zondag de haven van Skanör, na alle festiviteiten, bijna volledig leegliep zijn we maandagmorgen met een mooi westenwindje vertrokken richting Malmö.
We hadden het tot de Øresundsbron mooi bezeild, maar direct na de brug viel de wind bijna helemaal weg en zakte de snelheid door het water van rond de 7 knopen terug naar 1 tot 2 knopen. Gelukkig kregen we na de brug wél bijna 2 knopen stroom mee, die vlak bij de haven weer wegviel zodat de motor toch nog een halfuurtje mee moest helpen. Ondanks dat we de Sund tussen Zweden en Denemarken al een keer of 4 gepasseerd hebben, zijn we nog nooit onder de brug doorgezeild, maar zijn we altijd over het ondertunnelde gedeelte gevaren aan de Deense kant. Zo’n megabrug passeren is altijd wel bijzonder. Nu zijn we niet onder het hoogste deel van 55m doorgekomen, maar iets oostelijker waar het ‘slechts’ 40m hoog is.
We zijn naar de Dockan Marina gegaan, tegen het stadscentrum aan. Het is een oude industriehaven die de laatste decennia omgetoverd is tot een moderne marina met rondom een luxe juppenwijk. We liggen helemaal achter in de haven en kijken vanuit de kuip richting de Turning Torso, de 190m hoge woontoren en de op 1 na hoogste woontoren in Zweden.
Voordeel is wel dat het vanaf de haven slechts een kwartier lopen is naar de oude binnenstad, we zijn daar in de namiddag even doorheen gelopen en het hart van de oude stad, met het Kungsparken en de Slottsträdgården, is werkelijk heel mooi.












Geen opmerkingen:
Een reactie posten