Waar zitten we

zondag 30 juli 2017

Falmouth-Plymouth

Ik wilde het eigenlijk al op de oceaan doen -een speciale boodschap aan mijn lieve Mo die 3 augustus 50 wordt, waar ik helaas niet bij kan zijn- maar het volgsysteem via Iridium legt maar 1x per uur de positie vast, dus heb ik het idee maar laten varen omdat het me 2 dagen extra varen zou kosten. Maar na de reparatie van de stuurautomaat en het feit dat MarineTraffic hier bij de Engelse zuidkust een hele goede dekking heeft en elke 6 minuten de positie logt, kon ik dit idee mooi combineren met een functionele test van de stuurautomaat. Het weer leek er goed voor; 8-12kn wind en 1-1,5m zeegang, dus 40-50 waypoints ingevoerd en gaan met die banaan!
Het is misschien wel niet echt de bedoeling van het AIS systeem en MarineTraffic, maar ach, Mo wordt maar 1x vijftig, dus met FleedwoodMac's 'Need your love so bad' op de speakers aan de gang!
Beetje pielen met ontwijken van visboeien en de snelheid want je vaart halve wind, voor de wind, aan de wind en tegen de wind en de snelheid moet wel een beetje gelijk blijven...

Dan nog even wat foto's van Falmouth en Plymouth. Falmouth is een stuk kleiner dan Plymouth en dat blijkt ook wel uit de sfeer en gezelligheid, De haven van Falmouth ligt echt tegen de oude stad aan, wordt gerund door de stad (en niet door een commerciƫle club) waardoor het een stuk knusser aan doet.
 Op de achtergrond zie je de jachthaven, maar de haven heeft ook nog wat kleine kommetjes (hierboven en beneden.
 Naast de drijvend haven liggen er ook heel veel boten aan boeien, dus bij de opgang van de jachthaven wemelde het van de rubberboten.
 Kijkje boven uit Falmouth over de baai.
 Van boven uit de stad loopt een straatje recht naar beneden de haven in,

En dan Plymouth, dit is het uitzicht vanaf de rand van Plymouth richting jachthaven 'Queen Ann Battery' allemaal wat sterieler.
 Je kunt ook nog iets dichter bij het oude centrum (Barbican) liggen, maar dan moet je door een sluis,
 Het was zondag en eindelijk een keer weer mooi weer dus druk met toeristen...
 Uitzicht vanuit het oude centrum naar de jachthaven QAB, net boven het bruine zeil ligt onze boot.
 De lokale Gin stokerij van Plymouth.
 Past geen auto door...
 De rondwandeling maar weer afgesloten met 'Award winning' Fish & Chips, later zag ik meer 'Award winners', zelfs al voor 2018 en 2019.... Maar het was wel lekker!
 Het clubhuis van de 'Royal Western Yacht Club', hier vandaan start onder ander de Jester Challenge ( https://www.youtube.com/watch?v=rtJ3uFqePK0 ) ik lig nu precies op de plek waar de Jester deelnemers lagen ( https://www.youtube.com/watch?v=SzeL2vqyZCA ) dit laatste filmpje heb ik in de voorbereiding een paar keer gezien en is voor mij nu heel herkenbaar ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten