Waar zitten we

zondag 4 juni 2023

Borkum-Norderney

De tweede etappe zit er op. Normaal een routinetochtje die ik in het voor- en najaar ook wel een keer vaar, maar door de schipbreuk van een jacht op 4 mei dit jaar in de Schluchter -of beter gezegd: net zuid van het ondiepste stukje Schluchter- heb ik wel wat meer tijd besteed aan de voorbereiding.Nu houdt ik zo door het jaar heen de (Duitse) zeegaten wel in de gaten (https://wattsegler.de/lotungen.html) en werk ik de navigatiesystemen op de boot en mobiel bij, maar het bleek dat de S6, de ton bij het ondiepste stukje een aantal weken 'verschwunden' was. Mijn vermoeden is dat het gekenterde schip mogelijk nog een positie van afgelopen winter heeft gebruikt, maar dit zal waarschijnlijk nooit bekend worden. Ik had i.i.g. de positie van 9 mei op de kaarten, die al weer een 50m noordoostelijker lag dan in maart...

We zijn om 04:50 vertrokken uit Borkum, een half uur voor laag water en hadden tot het Riffgat net wat ebstroom mee, van daar richting uiterton Oostereems en vervolgend de eerste rode ton van de Schluchter (S2).
Na eerst heel hoog aan de wind gezeild te hebben met een NNO wind, kromp deze naar N en kregen we de gang op de ket, zodanig dat we boven het eiland Juist de fok weggerold hebben om niet te vroeg bij de Schluchter te komen. Uiteindelijk waren we om half elf, een uur en driekwartier voor hoogwater bij het ondiepste stukje.
Jaren terug kon je met rustig weer zelfs bij laagwater nog door de Schluchter, maar die tijd is geweest; het is nu passen en meten! 
Maandag is er weinig wind en zou het motorzeilen worden dus kiezen we voor een rustig dagje op 'Ney'. De weersverwachting lijkt echter voor dinsdag uitstekend met een NW-NNW wind van ongeveer 12 knopen. Het lijkt er echter op dat we dan weer 'heul' vroeg weg moeten, iets van 03:30....😖

Geen opmerkingen:

Een reactie posten