Waar zitten we

vrijdag 27 juni 2025

Borensberg-Ljungsbro

Uiteindelijk heeft het ongeveer 5 uur geduurd voor we konden schutten door de 5-voudige sluis, er was maar één sluisbediende en die kan/mag gelijktijdig maar één kamer naar boven of beneden bedienen. Tegen vijf uur kwam er nog een ervaren sluismeester bij en die heeft ons met 4 boten nog even snel door de 5 sluizen heen gejaagd. Dat ging echt van dik hout zaagt men planken!


Na de sluis was het nog een dik uur over het Boren-meer naar Borensberg, daar hadden we een prima plekje voor de nacht. Samen met de bemanning van de 'Ilsebill' hebben we nog even gegeten op het terras van Restaurant Gästis met uitzicht de Motala ström, een oude rivier die parallel aan het Göta kanal tussen het Boren-meer en het Roxen-meer loopt. 

Vanmorgen zijn we om 10:00 weer verder oostwaarts gevaren door vandaag slechts één (handbediende) sluis met een verval van 20cm, een aquaduct en een stuk of zeven bruggen. 




Een relaxed tochtje dus van circa 9 Nm. Dit was denk ik een beetje het Göta kanal gedeelte waarvan Jopie Nieboer, een oud visserman én hele goede zeiler, ooit tegen me zei:

"Hoefst nait hen te goan, 't is net Damsterdaip"

We liggen nu mooi aan korte vingerpiertjes bij een camperplaats en een klein restaurantje. Na aankomst hebben we eerst mijn bouwjaar '62 gevierd met koffie een Zweedse Prinsessentaart samen met de bemanning van de 'Ilsebill'.

Bij de voorbereidingen voor deze vakantie had ik al gezien dat hier, vlakbij de haven, een tankstation zit die 'Neste MY' verkoopt; een HVO100 alternatief voor gewone diesel. De tank dus nog even opgetopt plus een reserve vat van 30 liter gehaald. We gaan er vanuit dat we na het Göta kanal weer meer kunnen zeilen en dat we nu voldoende brandstof aan boord hebben om tot Kiel te komen.

Morgen weer en klein stukje varen, met 4 2-kamer sluizen, naar Berg tot vlak voor de grootste uitdaging qua sluizen: de 'Karl Johans slussar' met 7 kamers waar we zo'n 20m naar beneden worden geschut.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten