We liggen nu met de boeg naar het westen in de havenkom vlak voor Karl Johans slussar met 7 kamers, vanuit de kuip kunnen we het 20 meter lager liggende Roxen meer al zien.
Er staat nu een beste bak wind met windstoten tot 40kn (bijna 9Bft) met verder prachtig weer; volop zon en lekker warm. We zagen dit windveld al aankomen, dus even een dagje pas op de plaats.
Bij de laatste dubbele sluis van gisteren zagen we nog de resten van het 2 dagen geleden afgebrande restaurant ‘Kanalkrogen’ direct naast de sluis. Dit gaf bij de sluismeesters al wat paniek want gedurende de brand en de bluswerkzaamheden waren de sluizen buiten gebruik. De sluizen zijn echter weer operationeel, maar het is een sneu gezicht zo vlak voor het hoogseizoen…
Het is hier natuurlijk een toeristische hotspot, maar dat geeft ook wel wat reuring. Los van de nodige toeristen komen er de nodige bijzondere boten langsvaren, naast (weer eens) de 'Diana' kwam vanmiddag het prachtige 12mR jacht 'Princess Svanevit' uit 1930 en net opnieuw ge-refit, aanleggen en dat zonder mast...?
Later kwam er echter een werkboot omhoog schutten met de (27m lange) mast, de giek en de zeilen aan dek. De 'Svanevit' gaat dus waarschijnlijk verder het kanaal op en dan moet de mast er wel af, want de maximale hoogte in het kanaal is 22m.
Morgen gaan we door de 7-kamer sluis (het linker rode cirkeltje), het Roxen meer over en dan met nog één (Söderköping) of twee stops en 11 sluizen richting Mem voor de laatste sluis (het rechter rode cirkeltje) die ons weer in zoutwater brengt en in de scherenkust rond Stockholm met duizend-en-een eilanden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten