Deze post even 2 korte reisjes in 1 post. We zijn vrijdagmorgen van Mariestad naar Sjötorp gevaren hét startpunt van het Göta canal. dit was een relatief korte trip van zo'n 11Nm met één heikel punt; de Törsobron tussen het eiland Törso en de vaste wal. De berichten verschillen nogal, de kaartsystemen die we aan boord hebben zeggen dat de brug 17,8m hoog is (onze boot is mét antennes 17,4m hoog), de website van NV-Verlag, ook een 'kaartenboer', zegt dat de minimale hoogt over een breedte van 60m 17,8m is, maar dat over een breedte van 10m 19,8m hoog is. Moet goed komen dus, maar toch maar even héél langzaam de laatste meters richting het midden van de brug gedreven.
Het kwam goed en zo te zien van onderaf ruim goed, dit bleek wel te kloppen want toen we bij de balie van het Göta canal kantoor stonden lag daar onderstaand printje:
Wat nu waarheid is...? Maar ja, de antennes staan er nog op en we zijn officieel op het Göta canal, met een groot label op de boeg en ongeveer 850 Euro 'armer', hiervoor geldt wel dat dit inclusief de bediening van 58 sluisen en tig- bruggen is, plus gratis overnachtingen, douches, water en stroom.
Na de eerste sluis waar ze je lijntjes nog aanpakken, mag je bij de volgende sluis, met 2 sluiskamers, alles zelf doen. Ondanks dat we de nodige YouTube filmpjes hadden bekeken ging die dubbele sluis nog een beetje stroef.
Vandaag zijn we na een boerennacht rond de middag doorgevaren richting Lyrestad een tochtje van maar 4Nm maar met 2 sluizen met 2 sluiskamers en 1 sluis met 1 sluiskamer en totaal 4 bruggen.
De passage van deze sluizen ging volgens het boekje en aangekomen in Lyrestad zijn we eerst maar even weer gaan evalueren aan boord van de 'Ilsebill' gevolgd door een gezamenlijke BBQ met weer 'Urlaub blau' weer. Na een (in)spannende dag met een ontspannend einde duiken we zo fris gedoucht de kooi maar eens in. Morgen volgt nog een dag met 10 sluizen waarna we bijna 100m boven zeeniveau zullen varen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten