Waar zitten we

maandag 19 juni 2017

Porto/Aveiro

Na zo'n 2km lopen inclusief de brug over de rivier bij Leixoes, gelukkig met een dak over het voetgangersgedeelte tegen de zon, konden we met de metro naar het centrum van Porto.
In Porto aangekomen konden we toeristje spelen; wat een toeristen! Maar het gedeelte bij de Douro, de rivier door Porto, is dan ook wel heel mooi. De stad zelf ligt best wel hoog en naar de oevers van de Douro loopt dit steil naar beneden. Dé bezienswaardigheid is de geklonken meerdeks brug waarop je een prachtig uitzicht hebt over de oevers.

Op de heenweg zaten we ons al te verkneukelen over een billboard bij de metro met een 'beer fest' wat t/m zondag zou zijn, we hebben wel een paar biertjes gehad, maar van een bier fest hebben we niet veel gezien.
Kortom na een uur of 4 sjokken hadden we het wel gezien en na nog een rugzak vol eten gehaald te hebben bij het metrostation zijn we weer terug naar de boot gegaan. Bij de boot aangekomen kwamen we de vrouw tegen van een watersportzaakje op de jachthaven, het stel dat dit zaakje runt is hier een jaar geleden mee begonnen (www.walkonwind.eu) en heeft een hartstikke leuke shop! Precies de dingen die lange(re) afstandszeilers nodig hebben; van campinggas tot was- en droogmachine, die laatste waren wij wel weer aan toe en ondanks dat de folder zei dat de shop op zondag gesloten was, hebben ze 2 'Plus' tassen met was voor ons gewassen, gedroogd en zelfs weer opgevouwen.
Ondertussen zijn we in Aveiro aangekomen, een monding met een enorm estuarium er achter en dus met een mooi ebstroom, een soort Fisherbalje in het kwadraat.
De laatste paar mijl liepen we 2 knopen SOG. Maar we liggen, als enige passant, in een ankerbaaitje zonder last van stroom in een heel vlak landschap. Het dorpje moet heel mooi zijn maar daar komen we niet aan toe, we willen morgen(vroeg) de ebstroom in ons voordeel pakken en verder zuidwaarts.