Waar zitten we

vrijdag 12 mei 2017

Guernsey 2

Vandaag wat geluierd, boodschappen gedaan in de slingerstraatjes van Saint Peter Port, laverend tussen alle passagiers van 2 cruiseschepen die hier voor de kust liggen en 'the must see' Cornet Castle bezocht. Op de weg naar het kasteel kwam ik dit bord tegen; zou de Hermse clan nu toch hier weg komen?
Ik ben niet zo'n museum ganger maar ik moet zeggen dat dit inderdaad wel de moeite waard was! (http://www.museums.gov.gg/article/101089/Castle-Cornet) In het kasteel zijn een viertal musea ingericht die, met verschillende thema's, de geschiedenis vanaf 8000 jaar gelden in beeld brengen.




Uiteindelijk moest ik er nog tegen rennen om voor 12:00 lokale tijd in jet kasteel te zijn want dan wordt 'het kanon' afgeschoten.
Stond daar toevallig naast een wat oudere man die samen met zijn vrouw, met een Fisher motorsailor op weg zijn naar Denemarken, off all places. Natuurlijk even over de 'Staande Mast Route' gehad, ja, dat kun je over al ter wereld in het Nederlands zeggen, het blijkt in de watersport internationaal een begrip. De man had wat ouder info dus ik kon hem mooi even bijpraten over de nieuwe route tussen Grouw en Leeuwarden met zijn akwadukten (da's Fries) en nog wat tips en een kaart aan de hand doen over de route van Delfzijl naar Norderney via het wad; "yes, and then all buoys stop and the only thing you see are some thin wooden birch twings, just keep every one of them, in the right order, on your port site at about 5 meters and everything will be allright..." Lachen! (Mario, ik heb hem naar jou verwezen voor de actuele toestand!) In een mega watersportzaak nog wat onderdelen gekocht, waaronder een trechter voor aan de windvaan (ra ra waar zal die voor zijn...), ik kon daar met met een 50 Euro biljet betalen en kreeg een (Guernsey-)Pond briefje en wat blikgeld terug. Die Pond was ik nou net op uit, want morgen wil ik met de lokale buslijn het eiland rond. Gewoon zitten blijven, dan kun je met een Pond het eiland rond... Je moet hier namelijk niet een zak vol ponden pinnen wat die kun je in Engeland niet gebruiken! O ja, en natuurlijk de laag- en hoogwater foto's van de drempel.

Morgen waarschijnlijk dus nog wat foto's.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Rob,
    Relaxed aan het sightseeing?! Ziet er goed uit. Nou wil het toeval dat Gea en ik morgen vertrekken richting Bretagne; we zijn vanaf zondagavond voor een week in een plaatsje vlak bij Brest. Ga je die kant nog op of kom je elders nog aan de vaste wal van Bretagne? Het lijkt ons leuk om even un tasse de caffee te komen halen dan wel een paar potten biere.... We houden je blog in de gaten en zoeken nog wel contact (email/mobiel) als we daar zijn. Groetjes Klaas & Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moi Klaas, zou leuk zijn! Ik weet nog niet waar ik in Bretange ga uitkomen, hangt een beetje van stroom, wind en zeegang af. Groet, Rob.

    BeantwoordenVerwijderen