Waar zitten we

vrijdag 26 mei 2017

La Coruna

A Coruna is wel de moeite waard! Ondanks weer een paar fikse regenbuien vanmorgen droogt het direct op en knalt de temperatuur omhoog zodra de zon doorbreekt.
Vanmiddag vlak na de regen even een rondje gelopen, vooral met het doel de jachthaven 500m verderop te bekijken, deze ligt direct tegen het stadscentrum, maar dat heeft ook z'n nadelen, we liggen nu mooi beschut en rustig, terwijl je daar ingeklemd zit tussen een (dagelijks wisselend) cruiseschip (zo'n loeder van 300m), de rondweg en het centrum. We blijven dus maar mooi een paar dagen hier liggen.
En het tarief; dát valt mee! Het is nog winterseizoen en dat betekent 19 Euro per nacht.
Voorlopig even rustig aan doen, boot een beetje opruimen en nog wat kleine klusjes doen, verder eens kijken hoe de bussen lopen, het vliegveld ligt een flink aantal kilometers uit de stad en 5 juni wil ik Huub daar ophalen.
Vanavond op jacht naar wat Tapas, moet lukken hier.

Hoe beviel de solo oversteek? Best goed! De weersvoorspellingen waren natuurlijk uitstekend met bij vertrek weinig wind, daarna eerst NW 2-3, draaiend over de noord naar Oost 3-4 geleidelijk toenemend 4-5 Bft en uiteindelijk het laatste stuk weinig wind. Ik wist dat er mogelijk aan het einde wat regen en onweer te verwachten was en ook dit kwam uit. Die regen is niet erg, maar onweer heb ik een broertje dood aan, dus na de eerste klappen als een haas de Iridium satelliet telefoon en de handmarifoon in de kluis... Uiteindelijk bleef het bij een paar (fikse) klappen en kwam de zon op het einde ook nog door.
Het slaapritme van 40 min, controlerondje en weer 40 min beviel goed! Ik lag in de kajuit met het pak en zwemvest aan (en de kachel ;-) met de voeten onder de kaartentafel, dus zodra de wekker ging rechtop, op de IPad verbinding maken met de plotter, scheepvaart checken op de AIS, even de kop boven de buiskap uit voor een snelle blik rondom en de wekker weer op 40 min. Goed vol te houden!
Besef dat het zichtveld, zeker in de nacht, zéér beperkt is, dus dat je als je maar buiten zit alles ziet is een illusie. Als voorzorgsmaatregelen heb ik de AIS, zodat ik de andere (beroeps)scheepvaart zie en zij mij, daarnaast de actieve radarreflector die, zodra hij door een rader wordt aangestraald, een versterkte echo terugzend, tenslotte staat de marifoon constant bij op 16 zodat ik een eventuele oproep hoor.
In totaal ben ik 1 (zeil)boot tegengekomen die ik niet op de AIS zag maar uiteindelijk visueel zag aan zijn witte heklicht, wat slecht was te zien door de heldere sterrenhemel. Dit was een mooie testcase voor de circa 10 dagen terug zeilen van de Azoren naar Engeland, zover is het gelukkig nog niet! Eerst genieten van A Coruna, Huub 5 juni ophalen, tot 23 juni kunnen we dan de kust van Spanje en Portugal verkennen en daarna in de buurt van Lissabon wachten op Eddy (broer) en Hans (vriend), daarna met z'n 4'n naar de Azoren in een dag of 5-6.
Gevalletje stuurboord-stuurboord...



1 opmerking:

  1. Hoi Rob,
    Leuk om je verslagen te lezen.
    Het lijkt mij genieten😊
    Goede reis verder.
    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen