Waar zitten we

zondag 27 augustus 2023

Borkum-Delfzijl

Op vrijdag 25 augustus zijn we van Borkum vertrokken richting onze thuishaven Delfzijl. Donderdag hadden we nog een dagje Borkum en waren we van plan om naar het Südstrand te fietsen en daar nog een lekker dagje op het strand te liggen en de dag af ta sluiten met een lekker Tapas-teller bij de strandbude aldaar. Toen ik echter die morgen het weer even checkte bleek er een nogal raar rond 'wolkje' boven Duinkerken te liggen op Noord-Oost koers; richting Borkum dus.

Dit zag er wel zo onheilspellend uit dat we die stranddag wel konden vergeten. We zijn nog wel met z'n allen op de fiets naar het Südstrand gegaan en daar een uurtje bij de strandbude in het zand gezeten.

Op de terugweg hebben nog een paar halve kippen meegenomen en tegen de tijd dat we weer op de boot waren begonnen de eerste druppen ook te vallen. Wind bleek er niet echt in te zitten en het weersysteem was helemaal uit elkaar gevallen. We lazen later dat de KNRM mensen van het IJsselmeer hadden gehaald...

Vrijdag rond de middag zijn we een half uurtje na laagwater uit Borkum vertrokken voor de laatste mijlen richting Delfzijl. Wind was er nauwelijks en dat kleine beetje wind hadden we in de rug en voeren we dood, dus het werd rustig tokkelen op de motor voor de stroom aan in een grauwe wereld met vlak voor Delfzijl nog een flinke bui.

We hadden een last-minute mail gekregen dat er zaterdagavond een bandje op zou treden in het clubhuis dus dat hebben we ook nog maar even meegepakt als een leuke afsluiting van deze zomervakantie.

Uiteindelijk hebben we in bijna drie maanden een dikke 900 mijl afgelegd met de eerste drie weken prachtig weer en daarna, mede dankzij de stormen 'Poly' en 'Hans', aardig wisselvallig weer. Los van een verloren fender en een versplinterd zonnepaneel dankzij een omvallende mast, hebben we 6 nieuwe leuke havens gezien en heerlijk op de boot gebivakkeerd. We hebben weer een mooie klussenlijst voor komende winter (o.a. het bouwen van een composiet buiskap) en genoeg plannen voor het seizoen 2024!